Categories
Esimesed sammud: raha kogumine, eelarve, säästmine

Kui palju auto omamine aega kokku aitab hoida?

Liiga tihti räägivad autoomanikud sellest, kuidas selle omamine aitab neil aega kokku hoida. Isiklikult olen veendunud, et enamikel juhtudel aitab see pigem lihtsalt mugavamalt liigelda ja ajaline kokkuvõit on kas illusioon või nullilähedane, aga eks sa arvuta siin lõpus oleva tabeliga ise välja, kuidas sinu puhul lood on.

Idee on lihtne. Selleks, et teada saada, kas auto aitab sul aega kokku hoida või mitte, pead teadma sisuliselt kolme asja:

  1. Kui palju aega aitab autoga liiklemine sul igapäevaselt säästa võrreldes kiireimaga alternatiividest – ühistransport, jalgsikäimine, jalgratas vmt.
  2. Kui suured on sinu autoga seotud rahalised kulud.
  3. Milline on sinu tunnipalk peale makse.

Näiteks, kui su autoga seotud kulud kokku tulevad €300 kuus ja sinu palk on €6 tunnis kätte, siis selleks, et auto ennast mingilgi määral ajakokkuhoiu mõttes ära saaks tasuda, peaksid igakuiselt säästma vähemalt 50 tundi.

Et seda arvutust lihtsamaks teha, tegin ka vastava arvutustabeli, mille saad alla laadida siit:

Huvi pärast tegin läbi ka arvutuse Janari blogis väljatoodud kulunumbritega, arvestasin, et palk on pisut üle keskmise ehk €6 tunnis kätte ning ühistranspordiga võtaks päevane liiklemine 2h ning autoga 1h.

Üldkokkuvõttes oli tulemus see, et igakuiselt saaks küll 30h jagu kiiremini tööle ja koju ja muudes kohtades käia, kuid auto eest tasumiseks tuleks sellele lisaks veel ca 44h tööd teha.

Ja siinkohal on sisemiselt juba eeldus, et sa teed selle kokkuhoitud ajaga midagi kasulikku. See võib olla näiteks trenn, perega aja veetmine, oma äriga seotud tegevused vmt. Telekavaatamine ei ole kindlasti see, mida väärtuslikuks ajakasutuseks nimetada võiks ja mille nimel sa võiksid olla valmis mitu tundi rohkem töötama.

Kui omad autot, siis tee see arvutus oma numbritega läbi ja vaata, kas hoiad autoga aega kokku (ning mõtle, kas kulutad seda kokku hoitud aega väärtuslikult) või lihtsalt maksad mugavuse eest?

PS! Pean tunnistama, et siinkohal arvestasin, et alternatiiv on tasuta, nii et kui pead ka ühistranspordi eest maksma, siis see küll autoga seotud kulusid ei vähenda, kuid ühistranspordi kasutamise võit võib natukene väiksem olla. Siis võid sisuliselt sama tabeliga samasuguse arvutuse ühistranspordi põhjal teha.

Kui numbrid on väga kurvad, aga autost mitte mingil juhul loobuda ei taha, siis siin paar mõtet, kuidas auto abil ka veidi raha teenida:

15 replies on “Kui palju auto omamine aega kokku aitab hoida?”

Eks tulemus on suht kurb jah.

Arvutasin isegi ja ise kasutan autot peamiselt 2x nädalas 100km sõitmiseks. Vähemal määral kasutan ka poes käimiseks, kui vaja suuremaid asju tuua. Isegi siis, kui saan päris suure osa kütuserahast tagasi, kuna otsin kaasreisijaid, maksan iga kuu kokku kuskil 150 eur autole(siin sees on kõikvõimalikud kulutused autoga)

Kasutan suhteliselt vana autot – 1997a, . Olen temaga sõitnud juba üle nelja aasta. Aastane läbisõit jääb 15000km juurde. Samas ilma autota kulutaksin ma ise kuus umbes 50 eur transpordile. Seega reaalselt jääb mugavusmaksuks 100 eur kuus. Aastalõikes on see ikkagi korralik summa ja selle nelja aastaga oleksin võinud juba 5000 eurot kokku hoida, kuid siiski töötasin suvel sellises kohas kuhu ma poleks ilma autota saanud kohale minna ja kui nii võtta, siis tänu autole teenisin ka suuresti kasu laekuva palga näol. Ja nüüd mulle meenub, et sain ka kütuseraha töölt tagasi ehk mu kuumakse langeb natukene veelgi aga aastalõikes ikkagi 1000 eur.

Janari blogis toodud numbritega ei anna võrrelda aga lihtsalt tõin oma arvutused näiteks, et missugused teiste inimeste kulutused võivad olla autoga.

Olen oma autole tehtavad kulutused piinliku täpsusega kirja pannud kogu nelja aasta vältel ja tean ka seda, et 1 kilomeetri maksumuseks kulub mul €0.19.
Kui sisse arvestada ka auto ostu ja eeldatava müügihinna vahe, ehk väärtuse langus, siis saan 1km hinnaks €0.22

Unustasin lisada, et ajaliselt hoiaksin kokku kuu jooksul umbes 11h. Need on siis vältimatud sõidud. Ülejäänud on kõik mugavused aga samas mulle meeldib see vabadus, et kui mul on vaba päev või puhkus ja ma saan võtta oma auto ja teha nädalavahetusel kerge trip ümber eesti vms. Rendiautoga ilmselt 2-3 päeva maksaks juba 100 eur + kütus ja kui selliseid trippe teha mitu tk aastas, siis juba kokkuhoiust rääkida ei saa. Kokkuvõtvalt võin öelda, et arvan, et minu praegune ~100 eur kuus kulutus on õigustatud. Mulle sobib.

Tänud oma numbreid jagamast.

Tavaliselt tasub auto omamine sagedamini ära siis, kui elad/töötad kusagil linnast väljaspool või on seda töö jaoks vaja. Või, kui palk on piisavalt kõrge.

Samas kipun isiklikult arvama, et suurem osa inimesi on siiski pigem selles seisus, mis näites olnud numbrite põhjal välja tuli ja valetavad omale, et nad aega säästavad.

Selle rendiauto teemal mulle tundub, et Tallinnast võiks leida ilusti 20-30 € päev auto. Kui 3 päevaks võtta, siis tuleb jah sinna €100 kanti. Samas, peaksid vähemalt 12 sellist trippi tegema, et sinu praeguse kuluga võrdväärne summa läheks.

Ma nende numbrite põhjal päris 100% kindel ei oleks, et sul autot omada tulus on. Samas saan aru, et see on juba nii osaks saanud elustiilist, et vb oleks liiga ebameeldiv sellest loobuda 🙂

Ei olegi tulus omada. Igaljuhul negatiivne investeering, mis viib taskust raha välja. Aga kui arvestada kirvega hetkel 100 eur negatiivset rahavoogu auto pärast ja “tasa-arveldada” need paar autorenti aastas ja näiteks taksosõitu ja sõbrale maksmisest, kes aitas kolida, siis võiks minu puhul jääda aastaseks negatiivseks rahavooks ~800-900 eur ja ma lihtsalt olen nõus selle kulutusega.
Kui võtta arvesse, et olen päevaõppe tudeng ja otseselt tööl ei käi, siis oleks hea kui see raha igakuu alles jääb, kuid teen kuujooksul 4-5 juhuotsa ja lisaks suvisel hooajal teenin normaalselt (olen teedeehitaja ja üldjuhul 300h kuus, sellest tulenevalt siis ka suurem rahavoog) ja selle najal suudan oma aasta ära majandada. Lisaks vanemate toetus, mis teeb mu elukorralduse väga palju lihtsamaks. Aga eks ta ole jah elustiili küsimus. Kui ma poleks 5a tagasi autot soetanud, siis ilmselt saaks hetkel ka edukalt ilma hakkama aga lihtsalt harjunud ja mugavus maksab ning loobumisplaani pole.

“Selle rendiauto teemal mulle tundub, et Tallinnast võiks leida ilusti 20-30 € päev auto” …. ma siinkohal jagaks ühte lehte, ehk siis autorent inimeselt inimesele. Võib saada veelgi soodsamalt renditud. Ehk tuleb siin mõnele kasuks, sellele kes autosid tahab rentida. https://autolevi.ee/

Eks see oleneb jah, mul endal auto on ja ilma ei tuleks kuidagi välja. Asi pole alati ajas, sest näiteks mul endal kavas, kui ilm sutsu soojemaks jälle läheb käia tööl rattaga või ühistransport + mingi maa jala kui kehvem ilm, või siis autoga kui mingid asja ajamised või plaanid. Mul selline hobi nagu lohesurf ja ilma autota võib selle hobi põhimõtteliselt ära unustada, kuna tuul tellimise peale ei tule ja varustust on kõvasti ning vahemaad tihti 30-50km + tagasi. Samuti, kujutan ette kui peres on väiksed lapsed siis bussi/taksoga on ikka väga kehva toimetada. Aga eks oleneb kõik inimese sissetulekust. Tihti on probleemiks liiga kalli/uue masina ostmine ja mitte praktiliselt mõtlemine.

Eks see on jah valikute küsimus. Isiklikult olen seda meelt, et kui investeerimiseesmärgid on täidetud, siis vahet pole, mille peale raha kulutad. Paraku on liiga paljudel pigem kõigepealt kulutamine ja kui siis eriti hästi läheb, mõeldakse mõnikord harva ka investeerimise või säästmise peale.

Üks mõttetera, mis siit tabelist muidugi välja ei tule, on ka see, et mõnikord isegi kui tabel ütleb, et hoiad palju aega kokku, võib olla tunduvalt tasuvam lihtsalt kolida või oma elu nii ümber seada, et sõidu peale üleüldiselt ei kuluks nii palju aega.

A la, kui pood on lähedal, töö on 15 min jalutuskäigu kaugusel, lasteaed lapsel ümber nurga, siis väga nagu polegi vaja sõita ja sõidukulu null. Kui aga elad kuskil pärapõrgus ja sõidad iga päev tööle ja tagasi 5h autoga, siis tabel ütleb, et auto oli väga hea investeering, aga äkki oleks siiski mõistlikum hoopis tööd vahetada või lähemale kolida.

Ise elan Tartus ja igapäevased asjaõiendamised saan aetud valdavalt jala ja oman ka bussi kuupiletit kehvemate ilmade tarvis või kui poest midagi vinnata või kusagil naisega õhtul linna peal kohmame. Siin Emajõe läänepoolsel küljel pole bussides suuremat tunglemist ka, täitsa mõnus on kui ei pea ise kusagil masinatega ukerdama. Kuid kuna Eesti on üsna hõredalt asustatud maa ja perifeerias igale poole bussiga ei pääse, on mul garaazis selleks puhuks 2002. a. bensu Avensis. Pole küll suurem asi pussy magnet kuid ajab oma asja ära ja on äärmiselt rentaabel. Ise olen vahetanud korra aastas õli+filtrid (u. 70€), viie aasta jooksul olen ostnud kaks komplekti uusi rehve (300€ ja 320€), kindlustus on 100€ ja ülevaatus 35€ aastas. Korra olen kliimaseadet kontrollida/täita lasknud (20€). Rohkem raha pole autole kulunud, v.a. kütus muidugi. See kõik teeb veidi alla 10 sendi kilomeetrilt. Mitmed tuttavad remondivad oma märksa uuemaid kuid garantiita saksa masinaid aastas sama summa eest kui mis mu auto enda masin väärt on… Nendest uhke autodega tuttavatest pole kellegil nii märkimisväärset aktsiaportfelli hinge taga vanadusepõlve tarvis kui minul ja tervised on ka kehvemad arvestades noort keskiga. Eks elu ole valikute küsimus. 😛

Mul oli ka Tartus sama kogemus, et kõik oli jalutuskäigu kaugusel suht, aga kui ei olnud, siis sai ka üsna edukalt ühistranspordiga või vajadusel taksoga liigelda.

Tegelikult on isegi üllatavalt tihti tunduvalt odavam sõita kas taksoga või rentida auto, kui mingil põhjusel ühistransport nii vastumeelne on. Tipptundidel liigub Tallinnas nii mõnelgi marsruudil mööda ühistranspordi rada ka tunduvalt kiiremini 😉

Aga olen sinuga igati nõus. See on enamus juhtudel valikute küsimus ja sellest loobumine on ka ülimalt ebapopulaarne valik, sest millegipärast on eeldus, et igaühel peab olema auto (ei tea, kas turundusinimeste hea töö siinkohal…).

Muidugi kui töö on selline, et tuleb pidevalt ringi sõita või kui sissetulekud on tunduvalt üle keskmise, siis on auto kindlasti finantsiliselt mõistlik investeering, aga muudel juhtudel sageli pigem mitte. Eriti kui arvestada seda, et enamikel juhtudel seisab auto kasutuna ca 80-90% ajast, aga palgast läheb selle peale sageli üsna suur osakaal.

Hei, päris huvitav oli selliselt võrrelda, minu puhul auto kasutamine on kasulikum hetke oludes, kuid mul tekkis hoopis selline küsimus, kas on kellelgi olemas arvutusmudel, mille abil saaks kalkuleerida ameti- vrs isikliku auto ja KM soodustuse suhet (50% või 100%), et 1) kas on mõistlik pidada firmaautot ja teha sellega erasõite või 2) osutub kasulikumaks pidada kahte sõidukit, üks ettevõtte auto 100% firmasõitudeks ning teine eraauto erasõitudeks?

Ei ole kahjuks nende tingimustega kursis, nii et ei oska vastavat tabelit teha. Samas, kui sõidumahud jmt teada, siis ei tohiks väga keeruline olla ma usun.

Vägev, see kalkulaator on päris hea tõestus kui palju inimesi elab kinnises inimeste poolt loodud tehismaailmas. Maja-asfalt-buss/auto/jalgratas-järmine maja. Ise käin kalal iga vaba päev, suvel tihti igapäev, viimane nv kaks korda ja kilometraazi tuli umbes 700km. Aastas sõidan 30-50k sõltub palju autoga trippe välismaale tuleb. Jala, bussi või muu vahendiga ei saa seda kuidagi tehtud. Ajakulu kokkuhoidu pole mõtet arvestama hakata. Auto kulu on suur aga auto vahend tehismaailmast väljumiseks, seega hindamatu.

Auto omamine on luksus. Absoluuteslet kindlasti auto omamisega raha kokku ei hoia! Ainult aega on võimalik võita olenevalt sõidust ning mugavust ja privaatsust selle näol. Kuid kui asi nüüd korralikult kalkulaatorisse lüüa siis.. kamoon.. Kui inimesel on heal juhul võimalik auto välja osta, siis võidad sa selle, et sul ei ole iga kuiselt lisaks kindlustusele ja kaskole maksta veel autot ennast. Loomulikult peab sõidukile kütust ning muid vedelikke lisama, aknapesust, kuni auto enda pesuni. Kuid see on lihtsalt jooksvad kulud. Peale selle on ju veel näiteks rehvid mida iga enda tervisest ning autost lugupidav inimine peab normaalsel ajal vahetama (suve ja talve rehvid), peale selle on ju igasugused muud kuluvad osad mida on vaja vahetada, igasugused ratta osad ning loomulikult pidurid. Uuematel autodel igasugused andurid jne jne jne. Autot mida ei ole vaja remontida – ei ole olemas. Kui lüüa aasta jooksul kokku kui palju oled tegelikult auto peale kulutanud ning jagada see 12 kuu peale ära, siis tegelikult võib keskmine kulu autole kuus päris nutuseks kiskuda. Aga kuna me seda ei tee ja marsime sirgel seljal edasi, sest auto on käes ja sõidab täpselt nii kaugele kui palju kütuse jaoks sente kokku taod ning igal korral kui juhtub et nüüd järsku on vaja paarsada auto peale käjja, selle kuskilt mujalt saame või mõni isegi lausa laenu võtma läheb, siis tundub see nagu selline ´´muu segav faktor´´ olevat, mis mõnikord lihtsalt tekitab tunde, et oi kui ebaõnnestunult nüüd autoga läiud on.
Loomulikult auot on tore ja enamus inimesi soovib seda omada kuid reaalsus on tõesti see, et enamus inimesi seda endale tegelikult ikkagi lubada ei saaks. See on samamoodi näiteks kui alla keskmise elav perekond läheb kallisse mööblipoodi ning võtab omale 7 aasta peale suure protsendiga laenu, et mingi huipu kallis diivan osta – mis neile tegelikult üle jõu käib ning ilmselt 5 aasta jooksul laguneb.

Tegelikult tuleks ka autoostu hind jagada kasutamise aja peale ära. Ehk kui täna maksad näiteks €10 000 auto eest ja kasutad seda 5 aastat, siis kirvega lihtsalt arvutades teeb see €2000 aasta peale kulu ehk €167 kuus.

Täpsema tulemuse saamiseks peaksid oskama ka arvestada auto väärtuse langust ehk kui müüd pärast selle veel maha, siis saad tagasisaadava raha maha arvestada kulust. Suur osa inimestest tõenäoliselt ülehindaksid siinkohal oma auto väärtust tulevikus.

Jaga oma mõtteid

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.