Categories
Tulude suurendamine: ettevõtlus, lisatöö, produktiivsus

Kuidas autoga lisaraha teenida? Uber ja Taxify (Bolt)

Kui varasemalt olen pigem viidanud sellele, kuidas auto omamine on enamike jaoks liigne luksus, mis nende sissetulekute juures ennast ei õigusta, siis seekord vaatame, kuidas auto abil veidi lisaraha teenida ja kulu vähendada või sootuks plussi jõuda (et hakkaks ennast õigustama).

Disclaimer: Kuna isiklikult ei ole auto omamiseks veel piisavalt mõistlikku põhjendust leidnud, siis ei ole ka ühtegi siin mainitud meetodidest ise proovinud. Seega tee eelnevalt oma kodutöö ise ja kui omad siinkirjeldatud ettevõtmistega seoses kogemusi, siis ole hea, jaga ka kommentaariumis teistega.

Auto on enamike inimeste jaoks kodu ostu järel üheks teiseks suurimaks ostuks. Ja mitte ainult ostuks, vaid samal ajal ka üheks suurimaks kuluallikaks, sest auto omamine ja kasutamine toob endaga kaasa igakuise märgatava kulu.

Käesoleva postituse mõte on anda ideid selle kohta, kuidas oma auto abil pisut lisaraha teenida ja selle kulu mõju vähendada või teenida pisut lisaraha, mida siis edaspidi investeerida saaks.

Uber

Pilt Uberi kodulehelt
Pilt Uberi kodulehelt.

Kes veel kursis pole, millega Uber tegeleb, siis lihtsalt seletades on tegemist inimeselt-inimesele transporditeenuse vahendajaga. Ehk sisuliselt on selle eesmärk asendada taksosid ja pakkuda selle käigus ka mõnusat klienditeenindust.

Pooljuhuslikult avastasin ühel päeval, et Uber on selle aasta mais tulnud ka Eestisse ja nii nagu ka mujal riikides, siis leiab ka siin nii mõnigi, et tegemist on ebaseadusliku äriga.

Täiendus 15.09.2015: Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on ka omapoolse seisukoha välja öelnud.

Selline seisukoht taksofirmade poolt on ka igati mõistetav, sest astub see ikkagi neile kandadele ja tõepoolest, kui saab inimesi sõidutada ka ilma litsentsita, siis miks peaks keegi litsentsi eest maksma?

Igaljuhul on tegemist huvitava ärimudeliga, mis maailmas juba väga suur ja levinud ning palju kõmu tekitanud. Suurem osa kõmust aga tuleneb sellest, et mudel on niivõrd uus (võib tõmmata paralleele ühisrahastusega) ja seadused ning hoiakud ei ole sellele järgi jõudnud.

Kuidas selle kaudu raha saab teenida?

Raha saab teenida läbi UberPOP app’i, kui hakkad oma autoga teistele inimestele transporditeenust pakkuma.

Kuidas see toimib ja mida selleks teha tuleb, uurisin juba konkreetsemalt Uberi Tallinnas lanseerinud Alex Lobovilt.

Millised on nõudmised juhile ja autole?

Reisijate ohutuse tagamiseks on Uberil ranged nõuded igale juhile, kes soovib platvormiga liituda. Kõik uberPOP platvormi kasutavad autojuhid peavad olema vähemalt 21-aastased, omama juhiluba, laitmatut sõiduajalugu ning kindlustatud sõidukit, millel on minimaalselt neli ust ja mis on uuem kui 10 aastat.

Kui palju juhid teenivad?

Paljude autojuhtide jaoks on uberPOP platvorm võimaluseks oma auto omamise kulusid (hooldus, kütus, parkimine) teiste linnaelanikega jagada. Juhtide teenistus on väga erinev ja sõltub palju sõidetakse. On juhte, kellel on mõnel päeval nädalas paar tundi vaba aega ja kasutavad seda lisa teenimiseks, osad võtavad sõitmist täistööajana. Tasu saavad juhid korra nädalas pangaülekandega ning juhid saavad 80% sõitude maksumusest.

Kas juhtide ja Uberi vahel sõlmitakse leping?

Uber ei värba juhte. Kõik juhid on eraoperaatorid, kes saavad Uberi platvormi endale sobival ajal kasutada. Uber on loonud rakenduse põhise platvormi, mis aitab reisijaid juhtidega ühendada. Kõik autojuhid läbivad enne Uberiga ühinemist põhjaliku taustakontrolli, mis sisaldab karistusregistri ja sõiduajaloo läbivaatamist. Iga dokument vaadatakse hoolikalt Uberi kohaliku tiimi poolt üle.

Mis on uberPOP?

UberPOP on Uberi P2P-võrgustiku sõidujagamise platvorm, mis ühendab reaalajas reisija ning autojuhi. Uberi visiooni kohaselt omavad tulevikus inimesed vähem autosid ning jagavad rohkem sõitusid. Targad linnad otsivad paremaid viise liikuvuse parandamiseks vähendades samal ajal saastatust, transpordikulusid ja keskkonnamõjusid.

Ühesõnaga, lühidalt tundub, et alustamiseks tuleb ära täita avaldus, oodata positiivset otsust ning seejärel võid hakata vabal ajal inimestele transporditeenust pakkuma ja selle pealt raha teenida.

Tasu saad kätte kord nädalas ja vahendamise eest võtab Uber 20% sellest endale. Maksmine toimub läbi Uberi platvormi, kus kliendid on eelnevalt sisestanud oma PayPali konto (Eesti puhul vist ei toetata veel?) või krediitkaardiandmed.

Ka sõidutariifid on Uberi poolt juba eelnevalt ette määratud, nii et autojuhil endal väga palju mõttetööd justkui teha ei tulegi. Tänase seisuga tunduvad hinnad tellija seisukohast täitsa mõistlikud, kuigi mõni taksofirma pakub siiski odavamalt.

Autojuhi rollis soovitaksin siiski läbi mõelda selle osa, et kui sul on ikka suure kütusekuluga auto, siis tuleks ka arvutused läbi teha, kas sul üldse tasub sellega teenust pakkuda (muidugi enne seda võiks ka mõelda, kas sul tasub üldse nii kulukat autot omada, aga see on juba teine teema). Samuti võiks meeles pidada, et kui seda täiskohaga kavatsed teha, siis tervisekindlustust sellise tegevusega ei kaasne, nii et tuleks ka see omale kuidagi teisiti hankida.

Taxify

Kuigi artikli alguse poole viidatud artiklis mainib Taxify, et nemad sellist teenust ei paku, siis ometi on Facebookis selline reklaam nende poolt nähtaval olnud ja ka google docsi kaudu justkui saab ennast sellesse registreerida, nii et ju siis on hiljuti lisandunud.

Küsimustele, mis neile saatsin, et selle artikli jaoks lisainfot saada, kahjuks ühtegi vastust tulnud ei ole (ilmselt ei soovi tasuta reklaami), aga google docs lehel oleva info põhjal teevad ka nemad sulle taustakontrolli ja väikese koolituse ning siis võid endale sobival ajal inimesi sõidutama hakata.

Ühesõnaga, protsess tundub olevat üsna sarnane, kuid hinna osas tuleb vist ise läbi mõelda ja vaeva näha, et saaksid omale kliente. Kui palju sellest nemad endale tahavad, kusagil silma ei hakanud.

Ühtlasi tundub, et nad pakuvad kellegagi koostöös ka võimalust vajadusel auto selle töö tegemiseks saada, kui endal pole, aga tahaksid inimesi sõidutada.

Isiklikult ei ole just eriti tihe takso kasutaja ja kui kasutan, siis eelistan harjumusest juba teada soodsamaid taksofirmasid, nii et võimalik, et ka teised mõtlevad sarnaselt. Samas, vähemalt korra on tulnud ka eraisiku pakutud variant Taxify’st valida, sest ükski takso sinna tulla ei tahtnud. Kogemus oli igati positiivne, nii et ka see suhtumine võib kindlasti muutuda.

Taxify kohta on tehtud ka üks ülevaatlik artikkel:

Case study: Taxify revolutsioon 2015 – sõidujagamine

Kokkuvõtteks

Sisuliselt on meil nüüd Tallinnas olemas kaks konkureerivat firmat, üks kodumaine, teine globaalne, kes omavahel võistlevad, et pakkuda inimeselt inimesele transporditeenust (ühistransport võiks saada omale uue tähenduse?).

Kui omad autot, pisut pealehakkamist ja tahad omale natuke lisaraha teenida, siis tundub, et see võimalus on siin täitsa olemas.

Negatiivne külg on ehk see, et see võtab aega ja on nagu lisatöö, aga positiivse poole pealt tundub olevat üsna vaba graafikuga lisatöö, kus võid järgmist klienti oodates ka muude asjadega tegeleda rahulikult, ilma et keegi kontrolliks, kas sa ikka istud oma ametipostil.

Kui otsustad, et proovid neist emba-kumba või oled seda juba teinud, siis ole hea, anna ka meile kommentaarides oma kogemusest teada.

Vaata ka seeria teist postitust, kuidas autorendiga raha teenida.

16 replies on “Kuidas autoga lisaraha teenida? Uber ja Taxify (Bolt)”

Tere
Olen siiani huviga lugenud erinevaid postitusi investeerimise kohta, kuulanud raharaadiot ja vaadanud kommentaare. Olen arvamusel, et erinevad investeerimisteemalised blogid on väga kasulikud ja harivad inimeste jaoks, aidates oluliselt harida finantskirjaoskust. Käesolevat postitust lugedes tekkisid kahetised tunded. Esiteks tore, et on olemas uus väljund inimestel oma sissetulekute suurendamiseks, mis tugineb uuel nutilahendusel nagu uber või taxify. Teisalt ei saa ma heaks kiita nende äppide vastuolu seadusandlusele, kus proovitakse peitu pugeda juhuveo klausli alla, kuid tegelikult on tegemist sihipärase teenuse osutamisega, mis otseselt konkureerib taksondusega. Juhuveo puhul lepitakse sõidu alguses kliendiga kokku veohind. Nii uber, kui taxify arvutavad hinna kokku sõidu lõpedes, mis samuti ei vasta seadusandlusele.
Tahan öelda, et hetkel on käärid seadusandluse ning uute teenuste vahel võrdlemisi suured ja neid teenuseid pakutakse seaduseraamidest väljaspool. Hädasti oleks vaja riikliku regulatsiooni (või piirangutest loobumist), mis hetkel transpordisektoris valitseb. Seni, kuni seda tehtud ei ole, ei kiida ma heaks Taavi poolt üles kutsutut reklaami, et sõitke ja ja osutage ka ise teenust. Tuletan meelde, et teenitud tulu pealt tuleb lisaks uberi/taxify 20% teenustasule kindlasti maksta veel 20% tulumaksu maksuametile. Seega näiteks 6 eur teenistusest jääb reaalselt juhile 3,60 millest tuleb veel maha arvata auto amortisatsioon, kindlustused, kütus jne. Selline tegevus ei ole meie turul konkurentsivõimeline antud hindadega. Uber/taxify töötavad edukalt nendel turgudel, kus takso kilomeetri hind on oluliselt kallim, kui meil Tallinnas c 50 senti km.
Lihtsalt minu mõtted antud teemal! Ärge pikka viha pidage 🙂
Silver

Tõid välja täitsa õige tähelepaneku, et tegemist sellise reguleerimata tegevusega, mida on nii üht kui teistpidi tõlgendatud.

Viitasin ka postituses sellele põgusalt, et selline mudel on probleeme kohanud ja Prantsusmaa sündmused on ilmselt veel värskelt meeles paljudel.

Isiklikult ei soovita kummagi ettevõtte kaudu autojuhiks hakata. Pigem oli eesmärk välja tuua, et selline ärimudel on ka meil Eestis olemas ja igaüks võiks omad arvutused ja taustauuringud ise ära teha.

Ausaltöeldes olen vähemalt Tallinna tariife vaadates isegi skeptiline, kas need odavamad taksod üldse midagi teenivad.

Kuna tegemist on sellise ärimudeliga, mida regulatsioone tehes ilmselt ei arvestatud, siis selles osas on tõenäoliselt tõesti riskid olemas (nagu ka ühisrahastuses enamikes riikides).

Siinkohal peaks iga autojuht läbi mõtlema, kas need riskid on piisavalt maandatud (a la, firma katab võimalikud kulud ja trahvid seda tüüpi vaidluste korral vmt) või on riskipreemia piisavalt suur, et see mudel tema jaoks tulus oleks.

Olen kuulnud, et paljud,kes sedasi sõidavad, teevad seda juriidilise isiku alt ehk tulumaks jääb esialgu ära. Aga kas sellega kaasneb ka rohkem juriidilisi nõudeid või mitte? Ei tea kommenteerida.

Kui Uber-it ei kasutata algsel põhimõttel, mis on oma teekonnale kaasa haarata inimene kulude jagamiseks, vaid teenitakse lisaraha tööd oodates ja hoopis sõitja järele marsruuti koostades, on tegemist kahtlemata ettevõtlusega ning see tuleb vastavalt vormistada.

Taxify ja Uberi kasutamine “lisaraha teenimiseks” on praegu tõepoolest seadusandlusega vastuolus ning vähemalt kahe “uberdaja” suhtes on menetlus alustatud.
Piisab, et kliendile ühel või teisel põhjusel ei meeldi ebasaduslik taksoteenus, ta võib teavitada politseid, munitsipaalpolitseid ja maksuametit – tegemist on taksoteenuse osutamisega reeglitele mittevastavalt.

Hetkel veel, kuni seadusandlust jm õigusakte ei ole muudetud, on selliselt “lisaraha teenimiseks” tarvis:
– koolitust ja ARK-i väljastatud kutsetunnistust
– med komisjoni tervisetõendit
– nõuetele vastavat sõidukit (KOV määrab, milline, milliste tunnustega)
– sõidukikaarti (väljastab KOV)
– taksoveoluba (väljastab KOV; liini- ja juhuvedu jääb kaugemaks teemaks)
– adapteeritud aparatuuri, mis väljastab tšeki, kus kajastub aeg ja vahemaa e alus, kust tekkis teenuse eest küsitav summa (nt Taxify ja taksomeetri arvutatavad summad samal marsruudil erinevad, Taxify rakendus saab suurema arvu kui taksomeeter)
– sõiduki otstarbele vastavat kindlustust, mis on hoopis teine summa kui erasõidukil

Kasutan ise autot teenimiseks, samane taksoteenus – kui on viitsimist/aega, on tõesti mõistlik auto ja selle pidamine siduda ettevõtlusega, mis võimaldab kulud ametlikult kuludena hoida ja lisakopika annab.
Aga vastamaks kehtivale seadusandlusele tuli mul möödunud aastal välja käia üle 10k euro, masin ise sellest 8300, ülejäänu kulus eelmainitud punktide täitmiseks.

Oled nende regulatsioonide osas kindel, et hiljuti midagi muutunud pole?

Mulle jäi mingist artiklist meelde Taxify esindaja kommentaar, et enne mingit tulevast seadusemuudatust on Uberi mudel Eestis ebaseaduslik ja nemad sellega ei tegele. Samas praegu reklaamivad facebookis väga aktiivselt ja lubavad isegi auto sulle hankida…

Jah, praeguse seisuga õigusaktides muudatusi tehtud ei ole.
Taxify järgnes oma pakkumisega Uberile ilmselt turukaotuse hirmust ja ega neil otse midagi kaotada ei ole, vastutab siiski see, kes rooli keerab.

Mul meenub Taxify kommentaar, kui uber Tallinnas tegutsemist alustas, siis taxify sõnas, et nemad illegaalse tegevusega ei kavatse tegelema hakata. Business is business, täna on nad ühes paadis 🙂

Taxify nüüd mingi pühakfirma küll pole. Näiteks Helsingis võis veel hiljuti tellida (hetkeolukorda pole kontrollinud, võimalik et see pole muutunud) Taxify kaudu endale Kajoni 16-kohalise VW Crafteri bussi taksoveoks, olgugi et seadusandluses on taksod määratud max. 8 reisijakohaga ehk B-kategooria sõidukina ja antud 16-kohalisel D1-kategooria sõidukil pole mingit taksoluba ette näidata (ega saagi olla) vaid kõigest ühistranspordiluba ja Taxify vahendatud sõite ei tohiks sellega sõita.

Jaga oma mõtteid

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.