Home » Investeerimine: raha sinu eest tööle » 5 võtet, kuidas rohkem jootraha saada
     

5 võtet, kuidas rohkem jootraha saada

Kuna paljude teenindavate ametite juures on jootraha oluliseks osaks teenitavast palgast, siis tuleb kindlasti kasuks teada, kuidas seda rohkem saada. Õnneks on teadlased seda juba omajagu uurinud.

Siinkohal toongi välja mõned sellised teadlaste avastused. Kui sa nüüd ise küll teenindava ameti peal ei tööta või ei tea ka kedagi, kes töötaks, siis lugeda tasub ikka. Eriti kui sul on kombeks vastu tahtmist liiga palju jootraha jätta. Eriti kui kõik teenindajad nüüd seda postitust loevad ja neid võtteid rakendama hakkavad.

Etteruttavalt mainin siiski ka ära, et need uurimused on läbi viidud välismaal. Eestis ja eestlaste peal ei pruugi need tingimata sama hästi töötada.

Samuti tasub meeles pidada, et erinevates asutustes on ka erinev tõenäosus jootraha saada. McDonald’sis lihtsalt ei ole jootraha andmine nii tavaline kui kuskil kallimat sorti restoranis. Sellega tuleb arvestada.

Nüüd aga räägime asjast.

1. Punane riietus toob rohkem jootraha

Punane riietus suurendab jootraha

Autor: e3000

Ühe uurimuse tulemusena jõuti järeldusele, et punase riietuse kandmine suurendas jootraha 14-26%. Üks võimalik seletus on see, et atraktiivsemad teenindajad (naiste puhul) saavad rohkem jootraha.

Punane riietus teeb inimesed atraktiivsemaks, mistõttu see võibki olla suurema jootraha põhjus. Kusjuures huvitav on siinkohal see, et inimesed ei pane seda punase värvi mõju teadlikult tähele.

Sarnase tulemuse annab ka see, kui naised midagi juustes kannavad. Näiteks lille või nähtavat juuksenõela vmt.

Tõenäoliselt tasub arvestada üleüldisema reegliga, et mida atraktiivsem inimene, seda rohkem jootraha jäetakse. Seega hoolitse oma välimuse eest, kui tahad rohkem jootraha saada ja võimaluse korral proovi kanda punast.

2. Anna kommi

Teenindaja viis kliendile arve, andis talle ühe kommi ja hakkas ära minema. Pöördus siiski tagasi ja andis kliendile ühe kommi veel, enne kui kliendi arvega üksi jättis.

Selline lähenemine tõi kaasa New Yorgis läbi viidud uurimuses kõige suurema jootraha. Teiste tingimuste korral ei andnud teenindaja klientidele üldse kommi, andis 1 või 2 kommi korraga.

Kui tavaline jootraha osakaal arvest oli 18,95% arvest, siis selle 1+1 kommi näite puhul oli jootraha 22,99% arvest.

Miks see töötab? Suure tõenäosusega on siinkohal tegemist vastastikkuse (reciprocity) nähtusega. Kliendil jääb mulje, et tavaliselt peaks teenindaja andma 1 kommi, kuid antud juhul ta otsustas siiski anda teise veel.

Kuna sina oled teinud kliendile head, siis ta tahab sulle head vastu teha ja ongi jootrahaga veidi lahkem kui tavaliselt.

Kui sa nüüd otsustad seda järgi proovida ja pead komme enda raha eest ostma, siis tasub kindlasti arvestada ka sellega, kui palju sulle tavaliselt jootraha jäetakse. Kui jootraha ja arved on tavaliselt väiksed, siis isegi suurema jootraha korral jääd ikkagi kahjumisse ja pole mõtet seda proovida.

Selline lähenemine on mingis mõttes ka pisut suurem manipulatsioon, mistõttu see võib nii mõnelegi inimesele vastumeelne olla. Kui sa oled üks neist inimestest, siis kindlasti ära kasuta seda, sest tõenäoliselt võib siis mõju olla hoopis negatiivne. Võid proovida lihtsalt inimestele kaks kommi anda korraga.

Sisuliselt tuleks leida viise, kuidas sa saaksid oma klientidele head teha ja nad teevad sulle head vastu.

Tõenäoliselt ei pea selle mõju saavutamiseks tingimata just kommi klientidele andma. Näiteks on avastatud, et kliendid jätavad rohkem jootraha ka siis, kui sa räägid neile mõne hea nalja.

3. Kuidas toit maitses?

Kui sa küsid oma klientidelt, kuidas toit (või näiteks segatud kokteil) maitses, siis suurem osa inimestest on viisakad ja ütlevad, et hästi. Seda ka juhul, kui vahest toit just midagi väga erilist polnudki.

Uurimused on avastanud, et kui sa ütled, et toit maitses hästi, siis sa jätad tavaliselt ka suurema jootraha. Isegi kui tegelikult see nii hästi ei maitsenudki üldse.

Miks see nii on? Üks võimalikke seletusi on selline nähtus nagu kognitiivne dissonants. Sisuliselt tähendab see seda, et kui sinu sõnade, mõtete või käitumise vahel on mingi ebakõla, siis see tekitab pinget ja sa otsid viise, kuidas seda ebakõla vähendada.

Kui sa nüüd ütled, et sulle toit maitses hästi, siis ebakõla vältimiseks annadki jootraha nii, nagu toit oleks hästi maitsenud.

Siit siis ka kaks mõttetera:

  • Kui oled klient, siis ütle alati ausalt, kuidas saadud teenusega rahule jäid. (PS! Ka negatiivse kogemuse korral on võimalik siiski seda viisakalt väljendada!)
  • Kui oled teenindaja, küsi kliendilt tagasisidet. Kui meeldis, siis saad suurema jootraha, kui ei meeldinud, saad ehk tagasisidet, mida edaspidi paremini teha.

4. Jootraha on suurem, kui arve on suurem

Kuna enamikel juhtudel antakse jootraha protsendina arvest või vähemalt kasutatakse arvesummat mingi orientiirina, siis kõige enam sõltub jootraha suurus ikkagi otseselt arve suurusest.

See on tõenäoliselt kõigi jaoks suhteliselt loogiline, et €3 arve puhul €5 jootraha eriti tihti ei saa. Samas €30 puhul on €5 juba palju suurem tõenäosus saada.

Seega üks parimaid viise oma jootraha suurendamiseks on see, kui su kliendid rohkem tellivad. Üks viis selle saavutamiseks on lisamüügi tegemine – sa tunned menüüd piisavalt hästi, et oskaksid soovitada kliendile seda, mis talle meeldida võiks. Sealjuures ka veini, mis suurepäraselt kliendi valitud toiduga kokku sobib.

Pikemas perspektiivis aitab seda ilmselt kõige paremini saavutada see, kui sa oled hea klienditeenindaja ja lood oma klientidele väärt kogemuse. Tavaliselt ei tule klient sinu juurde lihtsalt sööma või jooma. Ta tuleb kogemust saama.

Kui see kogemus on positiivne ja heas mõttes meeldejääv, siis ta tellib rohkem, külastab seda kohta ka tulevikus ja soovitab teistelegi ning suure tõenäosusega on ka sinu jootraha märgatavalt suurem.

Hea teenindaja ülesanne ongi kliendile luua see kogemus: naerata, tutvusta ennast nimepidi, korda kliendi tellimust, kiida ta valikut, anna talle koos arvega kommi.

5. Krediitkaardi logoga jootrahapurk

Kliendid kipuvad jätma rohkem jootraha, kui jootrahapurgil on krediitkaardifirmade brändielemente. Põhjust päris täpselt ei teata, aga üks võimalik seletus, mida võiks uurida, on see, et need logod on meie peas maksmise protsessiga lihtsalt nii tugevas seosega. Kui näeme Visa logot, siis see aktiveerib meie ajus maksmisega seotud käitumisprotsessi ja seetõttu maksamegi suurema tõenäosusega jootraha. Selline oleks vähemalt minu hüpotees.

6. Boonus naistele

Üks huvitav avastus on veel see, et striptiisitarid teenivad ovulatsiooniperioodil 50% rohkem kui tavaliselt. Seda sõltumata nende atraktiivsusest või tavalisest teenistusest.

Siin on tõenäoliselt mängus jällegi see, et naised tunduvad sellel ajal atraktiivsemad. Samas ei ole ma näinud sellel teemal uurimusi, kas või milline mõju sellel muudes eluvaldkondades töötavate naiste puhul on. Teoreetiliselt võttes võiks ju mõju täitsa olemas olla.

Oluline on muidugi siinjuures see, et rasestumisvastaseid tablette kasutades seda mõju ei ole.

7. Boonus kõigile

Kui neist võtetest veel väheks jäi, siis siin on ka üks väikene e-raamat 14 võttega, mis on samuti kõik teaduslikult uuritud. Soovi korral on raamatu lõpus ka viited vastavatele teadusartiklitele olemas täitsa. Lisaks on raamatu lõpuosas väike juhend, kuidas ise vastavaid katseid läbi viia, et välja selgitada, mis tegevused sinu jootraha suurendavad.   Siinkohal aga annaks sõnajärje sulle üle. Mis võtteid sina oled kasutanud, et kliendid rohkem jootraha jätaksid? Mis põhjusel oled sina mõnele teenindajale tavapärasest rohkem jootraha andnud?

Loe ka teist postitust jootraha suurendamisest siit:

http://rahafoorum.ee/rohkem-jootraha/

***

Hoia end RahaFoorumi tegemistega kursis:

One Comment

  1. Comment by Taavi Pertman:

    Facebookis ja tööportaalis ilmunud artikli all toodi välja veel 2 lisanippi.

    1. Kirsika tõi välja sellise mõtte:
    Kui annad kliendile raha tagasi, anna müntides ja sentides. St, kui on vaja €5 tagasi anda, siis anna 2, 1, 1, 1 ja tõenäosus, et saad jootraha, on märksa suurem.

    See on loogiline. Kui su arve on €4.5, siis €5 jootrahaks kindlasti ei jäta. Samas €1 võiks ju jätta küll.

    See teeb lihtsalt inimesele jootraha andmise lihtsamaks.

    2. Asko viitas sellisele teadmisele:
    Kui jootraha purgis on juba raha ees, annavad inimesed sulle palju suurema tõenäosusega jootraha, kui tühja purgi korral.

    Seda nähtust on väga hästi kirjeldanud Robert Cialdini oma raamatus “Mõjutamise psühholoogia”. Igati väärt lugemine kõigile.

    Saab teada nii seda, kuidas meid mõjutatakse kui ka seda, miks mõni on müügis edukam kui teised.

    Selle võtte kasutamine võib mõnele tunduda kui manipuleerimine, kui sa enda raha sinna sisse paned eelnevalt. Samas on üks võimalus ka see, et lepite kõigi teenindajatega kokku, et mingit osa jäetud jootrahast lihtsalt välja ei võta.

    Sellisel juhul on tegemist jäetud jootrahaga ja sotsiaalne tõendus ongi sotsiaalne tõendus, mitte manipulatsioon.

    See võte töötab sellepärast, et inimesed vaatavad, et siin on kombeks jootraha anda (teised on seda teinud) ja annavad seetõttu suurema tõenäosusega ka ise.

    Mul on ikka lihtsam anda jootraha, kui ma tean, et ma ei ole ainuke, kes seda teeb…

    https://www.facebook.com/RahaFoorum/posts/130369113806504?comment_id=125918&notif_t=share_comment

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga