Home » Esimesed sammud: raha kogumine, eelarve, säästmine » Kiiresti rikastumise skeemid » Püramiidskeemid
 

Püramiidskeemid

Püramiidskeem on ärimudel, kus osalejatele makstakse selle eest, et nad toovad järgmisi osalejaid. Ainus sissetulek on järgmiste osalejate maksed, mistõttu ühel hetkel enam ei ole võimalik järgmisi osalejaid leida ja viimased liitujad kaotavad oma raha.

Püramiidskeemid on enamikes riikides seadusevastased. Sellegipoolest peidab nii mõnigi võrkturunduse skeem endas tegelikult püramiidskeemi.

Skeemi ülesehitus

Klassikaline püramiidskeem näeb välja täpselt nagu püramiid, kust ka see oma nime on saanud. Esimene inimene liitub ja maksab ühekordse tasu (võrkturundusskeemides sageli on see nüüd igakuine tasu). Seejärel leiab ta teisi “kliente”, kes läbi tema programmiga liituvad ja teevad omakorda sissemakse. Nende sissemaksete pealt teenib esimene liituja mingi protsendi vahendustasu.

Nüüd leiavad need teise astme liitujad omakorda enda alla inimesi, kes samuti liituvad ja teevad makse. Seekord teenib nii esimene liituja kui ka see inimene, kes uue “kliendi” programmi tõi. Ja protsess jätkub samamoodi edasi.

Erinevad skeemid pakuvad erinevate tasemeteni vahendustasusid. Mõnel juhul makstakse ainult enda kutsutud sõprade liitumise pealt ja mõnel juhul võidakse isegi 10+ taset allpool liitunute eest mingi summa teenida.

Tavaliselt selliste skeemide puhul “äril” muud sissetulekud peale liitumistasu puuduvad ehk muud äritegevust (investeerimine, toodete või teenuste müük vmt) reaalselt ei tehta või tehakse seda marginaalses mahus. Müügijutus reeglina siiski räägitakse suurte käivete ja kasumitega kiirelt kasvavatest äridest, mida tegelikkuses ei eksisteeri.

“Eight-Ball” mudel

Üks pisut teistsuguse ülesehitusega püramiidskeemi mudel on “Eight-Ball”. Selles skeemis peab iga inimene leidma enda alla 2 inimest. Need 2 inimest peavad mõlemad enda alla leidma järgmised 2 inimest ning need veel omakorda enda alla 2 inimest.

Kui ring saab täis, siis kõige esimene liituja, keda kutsutakse mõningatel juhtumitel “kapteniks”, saab oma raha kätte ning lükatakse püramiidist välja. Eelmine püramiid tehakse kaheks uueks püramiidiks ja esimese “kapteni” alla liitunud kasutajad muutuvad nüüd ise “kapteniks”. Skeem jätkub sedasi, kuni lõpuks enam liitujaid ei ole ja kõik, kes kaptenina raha kokku ei saanud, jäävad kahjumisse.

Sellise skeemi eripära seisneb selles, et teoreetiliselt kestab see kauem, kui klassikaline ühe maksega püramiidskeem, kuna varasemad kaptenid võivad olla motiveeritud taaskord püramiidi lõpus uuesti liituma. Samas, tänapäeval kasutatakse pigem igakuiste maksetega süsteemi, sest see on petiste jaoks veelgi tulusam ja lihtsam.

Sageli võivad programmi alustajad ka sedasi petta, et panevad mitu enda võltskasutajat esimestele tasemetele ja saavad sedasi mitme “kapteni” eest raha endale, enne kui mõni reaalne liituja midagi teenib. Kuigi reeglina jäetakse ka arvestatav osa sissemaksetest endale.

Muud mudelid

Maatriksid

Lisaks ülaltoodutele on ka lugematul hulgal erinevaid maatriksprogramme, mis läbi erinevate valemite proovivad vähemalt väidetavalt süsteemi jätkusuutlikkumaks muuta. Taaskord läbi selle, et liikmetel oleks motivatsiooni uuele ringile minna. Lõppkokkuvõttes on ka need siiski samamoodi püramiidskeemid, mille käigus lisaväärtust ei looda ja mis lõppevad kaotustega.

Seos võrkturundusega

Mitmed püramiidskeemid kasutavad ära võrkturunduse mudelit, et oma olemust varjata. Kõige kergem on neid ära tunda selle põhjal, kui osalejate põhiline tulu tuleb selle pealt, et nad leiavad enda alla uusi liitujaid/müüjaid, mitte toodete müümisest klientidele.

Tavaliselt on sellistel juhtudel toode või teenus lihtsalt formaalsuseks, mida müüakse ainult liitumistasu eest müüjatele endile. Kui vanasti oli siin fü24üsiline toode, siis aja jooksul on asjad nii palju muutunud, et nüüd müüdakse digitaalseid tooteid. Näiteks väidetakse, et saad mingit krüptovaluutat, mida tegelikkuses ei pruugi isegi eksisteerida või ostad “koolituspaketi”.

Füüsiliste toodete puhul on sageli tegemist ülehinnatud toodetega, millel on kõvasti odavamad alternatiivid (või isegi täpselt sama toode) saadaval, nii et nende müümine on raske. Reeglina seetõttu müüaksegi seda raha teenimise ideed ehk otsitakse enda alla teisi müüjaid. See on aga selge püramiidskeemi tunnus, kui raha teenitakse uute liitujate, mitte toodete/teenuste müügi pealt.

Reaalsed juhtumid

Kunagi liikusid ringi sellised pisut süütumad variandid püramiidskeemist, kus saadeti üksteisele posti teel postkaarte. Seal tuli saata postkaart kõige ülemisel real olevale inimesele, kustutada see inimene nimekirjast ja lisada enda info kõige alumisele reale. See oli üsna süütu variant sellest pettusest, aga tean omast kogemusest, et isegi see ei töötanud nii, nagu lubatud.

Kuigi püramiidskeem on suhteliselt vana pettus, langevad sellegipoolest siiamaani päris paljud inimesed selle ohvriks. Loodetavasti aitab see artikkel vähemalt mõnel inimesel seda viga vältida.

Lisalugemist võid leida:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_scheme

Liitu 5000+ lugejaga

Saad teavitusi uutest ja populaarsematest artiklitest.

Me ei saada sulle spämmi. Saad igal ajal meililistist lahkuda. Powered by ConvertKit

5 kommentaari

  1. Comment by Märten:

    Hea teema, millele tähelepanu tõmmata. nimedest ka – peamised püramiiditajad olen siia kirja pannud, ehk mõnel tuleb tuttav ette http://rahagramm.blogspot.com/2013/04/puramiidskeemid-vorkturundus.html

  2. Comment by Lihtinimene:

    LYONESS PETUSKEEM või siis Lyoness püramiid. Kas on kogemusi?

  3. Ping from Viral Angels ja kiiresti rikastumine - RahaFoorum:

    […] sa ei tea, mis asi võrkturundusskeem (MLM, multilevel marketing) on, siis sisuliselt on see püramiidskeem, kus liikmed leiavad enda alla liitujaid, et nende pealt raha teenida ning kuhu on juurde loodud […]

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga