Tarbijahinnaindeks

Tarbijahinnaindeks on statistikaameti poolt koostatud statistika selle kohta, kui palju keskmise inimese ostukorv erinevatel aegadel maksab. Inflatsiooni all peetakse tüüpiliselt silmas tarbijahinnaindeksi tõusmist.

Esimese asjana vaadatakse, mida keskmine eratarbija regulaarselt ostab. Seejärel koostatakse keskmine ostukorv ja valitakse tooted (nn esinduskaup), mille hindasid selle jälgimiseks vaatama hakatakse. Selle põhjal arvutatakse tarbijahinnaindeks.

Kui tarbijahinnaindeks tõuseb ehk hinnad tõusevad, siis ongi meil inflatsioon. Kui tarbijahinnaindeks langeb, siis on deflatsioon.

Kokku jälgitakse umbes 700 esinduskauba hinda ja need jaotuvad 12 põhirühma vahel:

  • Toit ja mittealkohoolsed joogid
  • Alkohoolsed joogid ja tubakatooted
  • Riietus ja jalatsid
  • Eluase
  • Majapidamine
  • Tervishoid
  • Transport
  • Side
  • Vaba aeg
  • Haridus ja lasteasutused
  • Söömine väljaspool kodu, majutus
  • Mitmesugused kaubad ja teenused

Vt. inflatsioon

By Taavi Pertman

Taavi on investeerimisega tegelenud alates 2004. aastast ning psühholoogia vastu suuremat huvi tundnud 2006. aastast saati. Ta eesmärk on panna nende valdkondade teadmised ja kogemused kokku ning aidata läbi RahaFoorumi, Eesmärgipärase investeerimise e-raamatu ja koolituste inimestel oma suurimate unistuste elluviimiseni jõuda.

%d bloggers like this: