Categories
Laenud ja ühisrahastus

Loosiratta ahvatlused ühisrahastuses

Ühisrahastuses on märgata uut trendi. Kui varasemalt oli investoritelt lisaraha vaja, siis üks tüüpilisem viis selle saavutamiseks oli cashback kampaania või mingi soovitaja tasu.

Näiteks artikli kirjutamise kuupäeval pakub Mintose portaalis IDF Eurasia laenukontor 2% cashbacki. Investeerid nende tingimustele vastavatesse laenudesse 1000 € ja saad omale boonuseks 20 € kontole.

Mintose soovituskampaania 2022. septembris.
Mintose soovituskampaania 2022. septembris.

Samal ajal pakub Mintos ajutiselt uute investorite meelitamiseks soovituslingiga liitujatele 50 € ja 1% lisaboonust, kui nad investeerivad portaalis vähemalt 1000 €.1

Praegu aga kergitab pead uus trend: loosimine.

Loosiõnnega meelitamine

Cashbacki ja soovitusboonuste puhul sõltub lisatootlus sinu investeeritavatest summadest ja saad üsna hästi välja arvutada, kui palju see sinu investeeringu tootlust mõjutada võiks. Selle põhjal saad siis otsutada, kas tasub sellises kampaanias osaleda või mitte.

Seda aga proovitakse asendada loosimistega. Selle asemel, et sina iga oma investeeritud euro pealt 2% lisaks saaksid, pakutakse võimalust igal nädalal võita näiteks 500 € või 1000 €.

Minule teadaolevalt kasutas ühisrahastuses sellist loosimeetodi esimesena Bondora, kes selle abil omale positiivseid tagasisidesid Trustpiloti keskkonda “ostis”. Tõsi, tingimuseks ei olnud tookord, et see tagasiside peab positiivne olema, aga auhind sisaldas külastust Bondora kontorisse, nii et vaikselt nagu eelduseks vist oli ikka.2

Bondora Go & Grow autoloos 2020. a märtsis.
Bondora Go & Grow autoloos 2020. a märtsis.

Covidi kriisi ajal pakuti võimalust võita tuhandeid eurosid ja peaauhinnana koguni auto, kui investeerid raha läbi nende Go & Grow toote.

Tundub, et need kampaaniad töötavad, sest praeguseks olen juba päris mitmes portaalis midagi sarnast täheldanud. Erineva varasema statistika ja eksperimentide põhjal võib samuti arvata, et see on portaali jaoks odavam.

Inimestele meeldib unistada uhkest võiduvõimalusest. Isegi kui kindel 2% lisatootlust on kokkuvõttes parem võimalus, siis 20 € peos pole ju pooltki nii hea, kui 1000 € katusel.

Kas peaksid neis kampaaniates osalema?

Investori vaatevinklist ei ole sellised kampaaniad aga eriti mõistlikud. Tõsi, kui sa nii või naa juba investeerid, siis võta muidugi osa. Kes teab, äkki õnn naeratab ja tuleb mingi võit koju. Olen isegi mõnes loosikampaanias sedasi võitnud (kusjuures kaks korda lausa teadmata, et osalesin).

Investeerimisotsust aga ei tohiks lasta sellistel asjadel üldiselt mõjutada, sest selle mõju tootlusele on tõenäoliselt olematu.

Kui palju lotod tootlust mõjutavad?

See, kas mingi asi peaks investeerimisotsust mõjutama või mitte, sõltub selle mõjust investeeringu tootlusele ja riskile. Konkreetse investeeringu riski need lotod üldiselt ei mõjuta. Kui aga kaalud sellise kampaania tõttu investeerida kuhugi, kuhu muidu ei investeeriks, siis see võib lisariski kaasa tuua küll.

Samas motiveerivad need kampaaniad investeerima, sest kui sa paned 1000 € sisse ja võidad loosiga 1000 € lisaks, siis on ju päris kõva tulemus. Paraku sedasi sisukat järeldust teha ei saa, sest sellise mõttekäiguga eeldad, et võiduvõimalus on 100%. Seda see aga kindlasti ei ole.

Milline on tõenäosus võita?

Kui tahad otsust korralikumalt teha, peaksid teadma oma võidu tõenäosust. Näiteks, kui loosis osaleb 1000 inimest, siis ausa loosi korral sinu võidu tõenäosus on 1/1000 = 0,1%.

Reaalsuses pole muidugi võimalik seda arvutust nii hästi läbi teha, kuna portaalid reeglina ei avalda osalejate arvu ja see arv kampaania ajal kasvab. Samuti pole meil tegelikult aimugi ega võimalust kontrollida, kas konkreetne portaal ka tegelikult selle raha üldse välja maksab kellelegi.

Lendermarketi investorite graafik
Lendermarketi investorite graafik.

Seega peaksid selle numbri tuletama. Head viisi selle jaoks ei ole, aga võid näiteks vaadata portaali statistikast investorite arvu. Paraku ei pruugi see number alati liiga kasulik olla.

Näiteks Lendermarket näitab investorite numbri all inimesi, kelle kontol on hetkel raha. Samas mõni pikalt tegutsenud portaal näitab seal kõiki kontosid, mis kunagi üldse tehtud ja pole nõus isegi kasutamata kontosid kustutama.

Olenevalt investorite numbri sisust ja loosikampaania tingimustest peaksid siis sellest mingi protsendi võtma, sest tavaliselt kõik investorid kampaanias ei osale. Ütleme siis Lendermarketi puhul näiteks, et ca 10% ehk 1000 investorit võikski osaleda.

Milline on eeldatav väärtus sinu jaoks?

Kui tõenäosus teada, siis korrutad selle võidusummaga läbi ehk 1000 € * 0,1% = 1 €. Tulemusena saad teada, et selle loterii eeldatav väärtus ehk potentsiaalne lisatootlus sinu investeeringule on 1 €. Kui muidugi osalevaid investoreid on hoopis 3000, siis on oodatav positiivne mõju sinu tootlusele umbes 0,33 €.

See tähendab, et kui sa osaleksid lõputul hulgal sellistes kampaaniates, siis keskmiselt teeniksid umbes 33 senti lisaks iga osaletud kampaania kohta. Teisisõnu, see on see summa, millega võiksid arvestada, kui otsustad, kas kampaania pärast mingit investeeringut teha või mitte.

Juhul, kui teed loosikampaania pärast spetsiaalselt tavapärasest riskantsemaid investeeringuid, siis peaksid sellest 33 sendist maha arvestama ka lisariskiga kaasneva potentsiaalse lisakaotuse.

Kokkuvõtteks

Sellised loosimised on portaalide seisukohast hea odav viis investoritelt lisaraha meelitada. Palju odavam on lubada 1000 € kellelegi kinkida, kui anda kõigile investoritele 2% investeeritud summadele lisaks.

Juba ainuüksi 50 000 € investeeringuid tooks viimasel juhul 1000 € kulu kaasa. Samas loosimine kutsub tõenäoliselt rohkem raha portaali ning seejuures väiksema ja ette teada kuluga.

Investori vaatevinklist aga ei tohiks peaaegu kunagi sellised kampaaniad investeerimisotsuseid mõjutada. Viga oleks vaadata lubatud võidusummat ja selle põhjal midagi otsustada. Arvestada tuleb ka tõenäosusega, mis reeglina muudab selle võidusumma olematuks.

Potentsiaalse lisaeuro asemel ei tohiks teha investeerimisotsuseid, mida ilma selleta poleks teinud. Pikas plaanis ei saa selline asi eriti hästi lõppeda.

Viited ja märkused

1 Kampaania kehtib hetkeseisuga kuni 30.09.2022 ehk 1000 € tuleb investeerida selleks tähtajaks. Sellised kampaaniad ei tohiks kindlasti olla peamine otsus investeerimiseks, aga juba olemasoleva investeerimisplaani korral on see heaks lisatootluseks. Kui soovid kampaania lisatootlust kasutada, siis näiteks saad seda teha läbi minu soovituslingi (Mintos maksab ka soovitajale 50 € iga tingimused täitnud liituja pealt): rahafoorum.ee/mintosreg

2 See loosimine oli tõenäoliselt soodsam, kui Bondora varasem kampaania, kus positiivse tagasiside eest lubati 25 € maksta.

Kuvatõmmis Bondora kodulehelt 2018. aasta juunist.

By Taavi Pertman

Taavi on investeerimisega tegelenud alates 2004. aastast ning psühholoogia vastu suuremat huvi tundnud 2006. aastast saati. Ta eesmärk on panna nende valdkondade teadmised ja kogemused kokku ning aidata läbi RahaFoorumi, Eesmärgipärase investeerimise e-raamatu ja koolituste inimestel oma suurimate unistuste elluviimiseni jõuda.

Mis sa arvad?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: