Vaata tasuta lühikursust levinumatest petuskeemidest ja nende ära tundmisest.
Vanadest skeemidest saad kõik olulise teada
Esiteks sellepärast, et ma ei viitsi uusi enam uurida ega neist rääkida. Suures pildis on nad kõik niikuinii samasugused või väga suures osas sarnased, nii et kui sa saad aru, kuidas peamised mudelid töötavad, võiksid enam-vähem aru saada ka ülejäänud skeemidest.
Tavaline olukord on selline, et sinu sõber kutsub sind kohvile, kus siis üsna ootamatult on ka keegi kolmas osapool, kes sulle ülihead võimalust kiireks ja lihtsaks rikastumiseks tutvustab. Tegelikult ei ole see sõber, vaid hoopis mõni vanemat sorti tuttav, kellega ammu suhelnud pole.
Ja reeglina on see inimene, kes ei tea suurt midagi ei headest võimalustest, rikkaks saamisest, investeerimisest ega ka sellest tootest, mida ta sulle suure entusiasmiga pakub ja mille pakkumise eest ta raha teenib, sest liitumine nõuab sinult üsna kopsakas summas krõbeda välja köhimist.
See kohvi joomine toimub tüüpiliselt kusagil hotelli fuajees, kus ilmselgelt kõik rämedalt pappi teenivad inimesed tavaliselt kohvi joomas käivad.
Teine tüüpiline olukord on koolituse nime all tutvustatav usujutlus kusagil konverentsisaalis (Euroopa Hotell on selles osas päris popp koht), kus kõik koheselt miljonärideks saavad, niipea kui sellesse uude innovaatilisse ja kohe-kohe maailma vallutavasse skeemi oma elusäästud sisse panevad.
See pole sugugi oluline, et ülikonnas ülimalt entusiastlik esineja juba viienda ettevõtmise kohta sama juttu räägib, aga siiani seda miljonit ei paista. Ka see pole oluline, et sulle tutvustatakse kõrgtehnoloogilist investeerimisvõimalust, aga raha maksad lepingu järgi lõpuks hoopis koolituspaketi eest.
Mis aga on ühine ja universaalne kõigi nende skeemide puhul aegade algusest peale, on see, et rõhutakse väga agressiivselt just ahnusele ja lootusele, et äkki seekord ikkagi on tõesti nii, et keegi leiutas viisi, kuidas mitte midagi tehes uskumatult rikkaks saada.
Ja muidugi just sinu see kauge tuttav, kes suurt midagi rahast, ärist ega investeerimisest ei tea, on õige inimene, kes selle mudeli äsja on avastanud ning nüüd oma kõige kaugematele tuttavatele seda suurest lahkusest ruttu ruttu jagada soovib.
Jällegi ununeb see, et too tuttav on juba umbes seitsmendat korda sellise ideaalse võimaluse leidnud, aga endiselt tuleb vaevu oma rahadega toime. Isegi paljud suuremad ohumärgid ei ole liitumisel tingimata takistuseks, sest nii mõnigi püüab leida siiski põhjust liitumiseks, kuna liiga valus on oma vaeva nägemata rikastumise unistusest lahti lasta.
Nagu üks hiljutine sotsiaalmeediast läbi käinud postitus küsis sellises stiilis:
Kas kellelgi on kogemust selle skeemiga? Internetis ringi vaadates tundub, et on scam, aga äkki kellelgi on ka positiivset kogemust?
Ja siit tuleb ka teine oluline põhjus, miks rääkida juba lõppenud skeemidest. Alles siis on isegi suurematel pooldajatel tunduvalt raskem vastu vaielda, et tegemist ei olnud pettusega (see ei takista neil sellegipoolest proovimast) ja näeme lõpptulemust.
Mis eristab uusi petuskeeme vanadest?
Peamine asi, mis uusi skeeme vanadest eristab, on see, et skeemi sisu käib ajaga kaasas. Kui 10+ aastat tagasi, mil esimest korda selliste asjadega tutvusin, oli teemaks Forexil või naftaga kauplemine, siis täna on krüptorahad ja pilvetehnoloogia. Homme juba järgmine tol hetkel populaarne valdkond – tehisintellekt äkki?
Samuti eristab see, et skeemitajad on kogenumad ja professionaalsemad. Kõik protsessid alates turundamisest kuni toote endani on järjest läbimõeldumad nii, et võimalikult palju raha kätte saada.
Näiteks mõeldi vanasti mingi mõttetult ülehinnatud toode valmis. Tüüpiline oli võtta mõni valmistoode ja panna sellele oma sildid peale ning luua uskumatute omadustega lugu juurde. Igasugused mahlad võrkturunduses ravivad kõikvõimalikke haigusi, millega arstid hakkama ei saa.
Täna aga pole toodet enam vajagi. Piisab kõigest paarist numbrist kodulehel.
Mis on üldse petuskeem?
Meedia ja ka suur osa neist skeemides osalejatest pole viitsinud isegi elementaarsel tasemel selgeks teha, mida enamus petuskeemid endast kujutavad ja ütlevad automaatselt iga asja kohta püramiidskeem. Ei ole.
Püramiidskeem on vaid üks võimalik petuskeemide liik ja seda puhtal kujul tänapäeval peaaegu et ei eksisteerigi. Populaarsem on Ponzi mudel ja seegi on tihtipeale püramiidi või mõne muu mudeliga kokku pandud.
Minu hinnangul suurim erinevus püramiidi ja Ponzi vahel on see, et esimesel juhul pead sina tooma uusi inimesi, et skeemi läbiviija saaks sulle midagi maksta, teisel juhul ei ole vahet, kes neid uusi inimesi toob.
Kui tahad nende erinevusest täpsemalt aru saada, siis püüdsin seda võimalikult lihtsalt seletada siin.
Petuskeem on ka see, kui inimestele valetatakse, kuidas nad võivad hakata vähese vaevaga uskumatult suuri summasid teenima, kui tegelikkus on midagi täiesti teistsugust. Ja siia langevad peaaegu kõik võrkturundusskeemid isegi siis, kui need ei ole Ponzi ega püramiidskeemid.
Mis on võrkturundus?
Hästi lihtsalt seletades on võrkturundus (MLM, Multi-level Marketing) natukene nagu kaasturundus (affiliate marketing). Kaasturunduse puhul saad sina soovitada teiste ettevõtete teenuseid ja tooteid ning seejärel sinu soovituse peale tehtud ostude pealt makstakse sulle mingit preemiat – komisjonitasu.
Näiteks on selline kaasturunduse programm olemas Lightyearil, Grünfinil, mitmetel ühisrahastusplatvormidel jne jne.
Sageli on tegemist võit-võit-võit lahendusega ehk soovitaja saab kas mingi tasu, krediiti või boonuseid selle toote kasutamiseks. See, kellele soovitati, saab soodustust, boonuse või krediiti ja ettevõte saab omale uue kliendi.
Võrkturundus aga erineb kaasturundusest tavaliselt sellepoolest, et:
- võrkturunduse kaudu kellegi toodete müümise eest pead tavaliselt ise kõigepealt arvestatava summa välja käima (liitumistasu või pead mingi koguse kaupa tellima)
- paljusid võrkturundusskeeme ei tohi avalikult näiteks läbi interneti promoda (naljakas, et ettevõtted ei soovi klientideni jõuda)
- võrkturunduse puhul võid teenida boonust nii toodete müügi pealt kui ka uute “kaasturundajate” (müügiesindajate) skeemi toomise pealt
- tasustamisskeemid võrkturunduse puhul on reeglina äärmiselt keerulised, lubavad uhkeid boonuseid ja kasutavad teatud sihtgrupi jaoks vingelt kõlavaid nimetusi, nagu kuldne, teemant, plaatina, briljant jm tasemed
- raha välja võtmine võrkturundusskeemist on tihtipeale raskendatud, samas kui kaasturunduses käib see tavaliselt arve esitamisega või kokkulepitud summa täitumisel automaatselt
Miks võrkturundus on inimeste petmine?
Neid põhjuseid on nii palju, et neist võiks ilmselt mitu raamatut kirjutada ja seda on ka tehtud. Seetõttu mina seda siinkohal tegema ei hakka, vaid toon välja lihtsalt üsna põgusalt paar olulisemat punkti, mis võiksid enamus inimeste jaoks olla arusaadavad (siinkohal ei oma enam pisematki lootust, et mõni nende skeemide saripropageerijatest isegi üritaks sellest aru saada, nii et kui sa oled üks neist, siis järgnev tekst pole sulle).
Kui jätame välja kõik otseselt pettusega tegelevad võrkturundusskeemid, siis ülejäänute puhul on ta pettus just sellepärast, mida inimestele müügiesitlustel lubatakse ja mida tegelikult on võimalik saavutada.
Tõsiasi on, et võrkturundusega liitujad kaotavad praktiliselt garanteeritult raha. Valdav osa analüüse, uurimusi ja kohtukeisside käigus välja tulnud numbreid viitavad sellele, et koguni 98-99%+ liitujatest maksab selle lõbu eest peale või teenib nii naeruväärselt vähe, et miinimumpalgaga töö oleks kordades tasuvam ettevõtmine.
Paar näidet:
- Väga lihtne ja lühike kokkuvõte eriti laiskadele
- Mõned näited välja tulnud numbritest
- Üks mitmetest põhjalikumatest analüüsidest USA tarbijakaitseameti kodulehelt
Ja veidi ka läbi huumoriprisma mõned näited John Oliverilt.
Miks võrkturundusega teenida ei saa?
Põhjused võib hästi pealiskaudselt kokku võtta kahe erineva punktiga (ja eespool välja toodud viidetes on mõnda ka mõnevõrra juba lahatud), aga enne kui selleni läheme, räägime korraks elevandist ruumis.
Tõenäoliselt on sinu või mõne sinu tuttava peas selle jutu peale nüüdseks tekkinud mõte, et “aga mina/minu kauge sugulane/minu sõber/see müügimees, kes mulle skeemi soovitas teenis küll raha sellega”.
Onu Vallo võitis ka lotoga viis kümpi ning Jürjo tõi ruletilaualt tervelt kaks sotti koju. Kas kütame kõik nüüd lotot mängima või kasiinos rattaid keerutama, sest ülikõvad raha teenimise kohad?
Tõsi, alati leidub inimesi, kes suudavad ka kollaseid lumekoonuseid edukalt müüa ning RahaFoorumlaste kogemusel kahjuks liigagi palju neid, kes toovad nende skeemidega liituma enda ja sinu sugulasi, kes ei ole tingimata enam teovõimelised ega saa väga hästi arugi, mida nad oma elusäästudega teevad.
Keskmisel südametunnistusega inimesel tasuks aga pigem kaaluda miinimumpalgaga tööd või kasvõi ruletilauda, sest tõenäosus võiduks, ilma teisi inimesi petmata, on kõrgem.
Tulles aga teenimisvõimaluste juurde tagasi, siis võrkturunduse puhul on võimalik raha teenida justkui kahel moel. Esiteks, võrkturundusele unikaalne meetod ehk teiste müügimeeste liituma kutsumine ja nende liitumistasu/esmase vajaliku tellimuse taha peidetud liitumistasu ja tellimuste pealt saadav protsent. Teiseks, komisjonitasu antud ettevõtte teenuste ja toodete müügist.
Miks võrkturundusega liitujate pealt ei saa teenida
See peaks tänaseks juba kõigile selge olema, et see ei saa olla eriline teenimisvõimalus. Tõsi, esimesed liitujad ja need agressiivsed segaduses inimeste kaasajad võivad isegi täiesti arvestatavaid summasid nende liitujate arvelt teenida.
Kasutasin siinkohal teadlikult väljendit, et teenimine käib nende arvelt, sest sarnaselt püramiidskeemi mudeliga, on ka siin paratamatu see, et kui üks inimene peaks ohtralt teenima uute liitujate kutsumise pealt, siis selle tagajärjel tekib seda enam inimesi, kes selle pealt raha kindlasti kaotavad.
Ehk lühidalt, mida edukamad osad inimesed uute liitujate kutsumises on, seda rohkemad inimesed kaotavad selle arvelt raha, sest teatud hetkeks on võimatu piisavalt uusi liitujaid leida.
Näiteks oletame, et on selline üsna lahke äri, kus sulle antakse 50% iga sinu poolt firmasse toodud liitumistasust boonuseks ehk omadega nulli jõudmiseks pead sa enda alla kutsuma kaks inimest. Lihtsamaks arvutamiseks kasutame liitumistasuks ümmargust €1000.
- Tase: Sina liitud ja maksad €1000. Keskmine kahjum: €1000. Kahjumis inimesi: 1
- Tase: Leiad enda alla 2 inimest ja teenid €1000. Keskmine kahjum: €666. Kahjumis inimesi: 2. Kahjum kokku: €1332
- Tase: Mõlemad liitujad leiavad enda alla veel 2 inimest. Keskmine kahjum: €571. Kahjumis inimesi 4. Kahjum kokku: €2284
- …
Ja nii see jätkub. Keskmine kahjum küll langeb, kuna osad inimesed jõuavad nulli või heal juhul isegi plussi, aga nende inimeste hulk, kes kahjumis on, kasvab ning sellega koos kasvab ka liitujate poolt kokku kaotatud rahasumma, mis võrkturundusettevõttele jääb.
Sellise 50% soovitustasu puhul on alati natukene üle 50% osalejatest kahjumis puhtalt skeemi ülesehituse tõttu, mitte osalejate vähese tubliduse ja puuduliku agaruse tagajärjel. Reaalsuses muidugi ei maksta nii suurt soovitustasu ja ei ole enamus liitujad nii “tublid”, nii et kaotajaid on tunduvalt rohkem.
P.S. See ja järgmine näide on tublisti lihtsustatud. Nagu eespool mainisin, siis reeglina on need skeemid üsna keerulised ja üleüldse raha teenimiseks tuleb sageli selleks kvalifitseeruda näiteks, kas piisava summa jagu tooteid ostes või piisava koguse edasimüüjaid tuues. Samuti on paljudel juhtudel ka väljamaksete suhtes eraldi piirangud ja tingimused, nii et kogu teenitud raha kohe otse välja võtta ei saagi.
Miks võrkturunduses toodete müügiga ei teeni
Iga vähestegi majandusteadmistega, minimaalse mõtlemisvõimega, müügitöö kogemusega või kasvõi millegi tarbimise kogemusega inimene, peaks aru saama, et igal tootel ja teenusel on piiratud hulk kliente.
Esiteks juba ainuüksi sellepärast, et inimesi on piiratud hulk, aga ka sellepärast, et kõik inimesed ei soovi kõiki tooteid ja teenuseid kasutada. Seejuures ei ole kõigil võimalik igat toodet endale võimaldada ning on olemas ka otsesed ja kaudsed konkurendid, keda nii mõnigi klient võib eelistada.
Kui sa oled kunagi müügitööd teinud, siis ilmselt panid tähele, et ettevõttes on tööl ainult teatud kogus müügiinimesi. Ettevõte ei otsi pidevalt massiliselt uusi müügimehi ja -naisi, et näiteks ehitada tuhandepealist müügiarmeed.
Mõni võiks siinkohal öelda, et muidugi mitte, neil pole nii palju raha, et sellist armeed palgata ja välja koolitada. Samas tuleks aga küsida, et miks mitte?
Põhjus on lihtne. Nagu eelnevalt mainisin, klientide hulk on piiratud. See tähendab omakorda ka seda, et müügiinimeste hulk peab olema territooriumi kohta piiratud, sest vastasel juhul kas:
- ei ole tulus seda töötajat hoida, sest ta toob ettevõttele vähem tulu, kui on tema palgakulu ja/või
- ei suuda müügitöötaja piisavalt raha teenida, et ennast ära elatada ja lahkub.
Kujuta nüüd ette, et McDonald’s laseks Viru keskusesse teha kolm kiirtoidurestorani. Kui suure tõenäosusega need kõik suudaksid kasumit toota? Realistlikum on see, et kui kõigil asukoht on enam-vähem võrdväärne, siis on nad kõik kahjumis ja panevad peagi pillid kotti.
Ja see on ka põhjus, miks võrkturunduses ei saa enamus inimesi toodete müügiga raha teenida.
Võrkturunduse puhul ei ole müüjate arv piiratud. Mis veelgi hullem, üldjuhul on pigem motivatsioon selline, et iga klient, kes sinult seda toodet tahaks osta, oleks mõttekam kutsuda veel ise edasimüüjaks enda alla, sest selle pealt teenid sina veelgi suuremaid boonuseid.
Lisaks piirab turgu ka see, et võrkturunduse maine on põhjendatult väga kehv, ettevõtted ise oma tooteid ei reklaami ja nende kaudu pakutavad tooted on reeglina ebamõistlikult kallid ja mõttetud asjad, mida vaid vähesed osta soovivad. Viimastki teevad sõbrad-sugulased sageli lihtsalt sinu toetamiseks, mitte et neil hullult seda toodet vaja oleks.
Seega juhtubki taaskord see, et isegi parima tahtmise korral ei ole jällegi enamikel liitunutel võimalik kasumit teenida, sest potentsiaalseid kliente müügiesindaja kohta on lihtsalt naeruväärselt vähe. Lisaks, selleks, et midagi müükide pealt teenida, pead ise tegema arvestatavaid kulutusi.
Mõni võib siinkohal visata näpu püsti ja öelda, et paljudel juhtudel ei üritata sind värvata, vaid ikkagi müüakse lihtsalt tooteid. Vastukaaluks võin ka oma näppe visata ja öelda, et 10+ aasta jooksul olen käinud päris paljudel erinevatel esitlustel ja kuulnud ka teiste kogemusest, aga selline toote müügile keskenduv esitlus on küll pigem haruldane nähtus nagu ükssarvik või lumeinimene, mida keegi võib-olla kusagil on näinud, aga samas kindel ei saa kunagi olla.
Võtame jälle lihtsustatud näite, kus liitumistasu/vajalik ostusumma on €1000 kuus ja iga klient ostab €1000 eest kuus kraami. Oletame, et potentsiaalseid kliente on 10 000 ja komisjonitasu 10% ostu pealt:
- Kui sa üksinda müüksid kõigile 9999 kliendile, siis teeniksid peale enda kulusid €998 000 kuus.
- Oletame, et neist klientidest 999 inimest vaatavad, et väga kõva teenimisvõimalus ja liituvad ning võtavad sinu turuosast igaüks omakorda 9 klienti endale. Nüüd on igaühel järel kõigest 9 klienti ja kõik skeemis osalejad kaotavad toodete müügist raha.
Muidugi reaalsuses kõik need 999 inimest üritaksid ka oma ülejäänud 9 klienti müügiinimesteks teha, sest siis nad teeniksid veelgi rohkem liitumiste pealt. Samal ajal aga kaotaksid oma kliendid, kellele tooteid müüa.
Asja teeb muidugi veelgi keerulisemaks asjaolu, et üle poolte liitujatest kipuvad päris kiiresti kaduma, kui aru saavad, et lubatud rikkused ei tulegi nii lihtsalt, aga oletame lihtsustamise mõttes, et uut sihtgruppi kasvab pidevalt samas tempos peale.
Lõpptulemusena maksad sa raha selle eest, et teha kellegi teise heaks tööd ja müüa nende tihtipeale kahtlaseid tooteid oma sõpradele-sugulastele. Vähemalt neile, kes sinu tutvusringkonda alles on jäänud peale neid üllatusesinemisega kohvile kutsumisi.
Keda sel teemal kuulata?
Juba kujutan ette neid originaalseid kommentaare, mis siia artikli alla lausa tahavad ennast trügida, kuidas mind ei tasu kuulata ja ma ei tea mitte midagi, sest pole ise ühe või teise skeemiga liitunud ja kuidas tegelikult on ikka ülivinged ja tegijad asjad jne jne.
Tegelikult ei pea neid isegi ette kujutama, sest neid võiks vabalt lihtsalt kopeerida mõne teise selleteemalise artikli alt, kuna sisu on neil jällegi üks ja sama, vahet pole, millisest skeemist parasjagu juttu tehakse või isegi mis keeles see jutt on.
Kelle juttu siis kuulata tasuks selliste otsuste tegemisel?
Üks lihtne mõte oleks vaadata inimese varasemat kogemust selles valdkonnas.
Sinu vaba valik, kas arvestad kogemust selle põhjal, et:
- pead usaldusväärseks eksperdiks seda, kes hästi paljudes skeemides osalenud ja neid propageerinud kui järgmist miljardiäri, mis kõik osalejad miljonärideks teeb;
- kuulad seda skeemi soovitajat või kommentaarides kaitsjat, kes isegi äri elementaarsematest aspektidest aru ei saa, aga teab rääkida, et tegemist väärt ettevõtmisega, kuna ta juba ühe makse on saanud või
- võtad arvesse inimese varasemate hinnangute paikapidavust sellistele skeemidele
Selle esimese punkti osas on meil päris mitu tuntud nime ja nägu, keda guugeldades sa kindlasti selle info üles leiad ja endale sobiva “guru” leiad, kellele ohvriande tooma asuda. Muidugi arvestades, et nad juba seitset sellist skeemi ülistasid ja kõik neist on üsna kurvalt lõppenud, siis võiks äkki vähemalt korraks mõtlemist kasutada, enne kui suure hurraaga reele hüpata.
Ennast mingiks suureks võrkturunduse eksperdiks ei pea, aga mõnikord on natukene loogiline mõtlemine välja tulnud küll. Ehk kui varasemat kogemust vaadata, siis siia mõned, millest ka rääkinud/kirjutanud olen, et tegemist on petuskeemiga:
- Blint Networks – Esimene tutvusringkonda jõudnud ja suuremalt levinud skeem, mis kahjuks võttis kaasa ka nii mõnegi ohvri päris korraliku summaga. Nagu lause lõpust aru said, jah, nad lasid liitujad üle ja veel eriti kavalalt, nii et peale nende tegevuse lõppemist valutas veel edasi.
- Viral Angels – Pidu tänaseks selle nime alt läbi ja nende lipulaevast börsifirma ei olnud ka reaalsuses isegi tegelikke kliente omanud ettevõte. Küll jätkavad sarnase asjaga Luksemburgis Angel Business Club nime alt veidi tagasihoidlikumalt.
- Onecoin – Paar aastat peale seda artiklit kirjutasin kõigile, kes seal kommentaarides ettevõtmist kaitsesid või kiitsid. Enamus ei vastanud, aga suurem osa vastajatest olid oma raha maha kandnud selleks ajaks. Kui siis veel oli lootusenoot mõnel üksikul üleval, siis tänaseks tundub, et ka suuremad viiekohaliste summade panustajad on seda kaotamas. Ei ole vist palju skeeme, mis nii paljudes riikides nii selgesõnaliselt pettuseks oleks tunnistatud, kui Onecoin. Siin ka mitmed juhtumised välja toodud, kuigi see nimekiri pole täielik. Asi veel tundub tegutsevat, aga väga raske on väita, et tegemist poleks petuskeemiga.
- Kairos Planet – See skeem kukkus päris kiiresti kokku, nagu oodata oligi, aga ei jäta nemadki jonni. Uued tuuled puhuvad.
- Questra World / A.G.A.M (Atlantic Global Asset Management) – Härral ütles tervis üles. Ilmselt siis sellepärast ei suuda enam ka väljamakseid teha. Või siis äkki ikkagi oli petuskeem?
- Octacoin / Nanocoin / Nanoclub / Nanotec – Tekkis, vahetas nime ja kadus. Staarpromoja, kes ka mind korduvalt erinevaid kanaleid pidi üritas esitlusele meelitada, on ilmselt tänaseks juba mõne uue põneva väljakutse leidnud.
- SkyWay – Tundub veel täitsa tegutsevat.
Privaatsemates suhtluskanalites on neid skeeme tunduvalt rohkem läbi käinud ja mõned neist ka siiani tegutsevad. Siiski ei ole veel minule teadaolevalt ükski neist täitnud seda paljutõotatud lubadust rohkelt miljonäre toota ja maailma vallutada (kui ehk mõned skeemide läbiviijad välja arvata?).
Enamus aga on, nagu ka välja pakkusin, ohtralt inimesi üle lasknud ja nende raha pihta pannud. Paljudel juhtudel nii, et inimene ise tunneb, et raha jäi saamata, kuna ta ei näinud piisavalt vaeva ja teised suured “gurud” aitavad aktiivselt sellele süüdistamisele ka kaasa.
Veel mõned näited kahtlastest skeemidest:
- Dagcoin
- Lyconet (Lyonessi mingi alamprogramm)
Kuidas aidata petuskeemi langenud sugulast?
Ega kahjuks midagi väga lihtsat teha ei saagi.
Uurimused näitavad, et kui hakkad temaga vaidlema ja fakte esitama, siis lõpptulemusena on ta paradoksaalsel kombel oma arvamuses hoopis veelgi rohkem kindel. Eriti kui teda veel esitlusel ka hoiatati, et kodus lähedased hakkavad rääkima, et püramiid ja petuskeem, aga nad ei tea midagi (kinnitab taaskord, et esitluse läbiviijatel oli õigus ja nad on eksperdid).
Millest ehk võib abi olla, on see, kui küsida hinnanguvabalt küsimusi ja teha seda uudishimulikust lähtepunktist, mitte hukkamõistvalt. Püüdagi just uurida, kuidas üks või teine aspekt selle asja juures toimib, kust see raha tuleb, mida jagatakse, kui palju selleks ettevõte peaks tulu teenima, et sellist väljamakset teha, kui paljud inimesed konkreetses riigis seda teenust kasutama peaksid, et saaks üldse sellist tulu „investoritele“ maksta (sh muud äritegevusega seotud kulud juurde), kui realistlik see on (kas on mõni konkurent sarnase asjaga turul? Kui suure osa turust nemad on suutnud haarata?) jne jne.
Ülal viidatud petuskeemide videode käigus andsin ka mõned küsimused ette, mida võiks küsida selliste skeemide analüüsi puhul. Ehk on abiks, kui neid oma sugulaselt küsida.
Minu kogemus näitab, et enamik sellistest skeemidest vaimustuses inimestest satub raskustesse juba esimeste üsna elementaarsete küsimuste peale. Siis kirjutage need küsimused üles ja las läheb uurib järele.
Vajadusel korda protsessi saadud vastustega, kuniks lõpuks võiks sellel liitujal endal kõhklusi tekkida, sest ka skeemi promojad ei oska reeglina enamikele neist küsimustest mõistlikke vastuseid anda. Aga oluline on just see, et kõhklused peavad temas endas tekkima. Kui sina hakkad skeemi ründama, siis reeglina on automaatne reaktsioon enda otsust kaitsta ja sellesse veelgi sügavamalt uskuma hakata.
Paratamatus on aga kahjuks see, et nii mõnigi inimene tahab kiiresti rikastumise ideed nii väga uskuda, et isegi siis, kui neile küsimustele tulevad täiesti selgelt vigased ja kahtlased vastused, ei heiduta see nende usku vähimalgi määral. Nagu Kairose puhul üks promoja tunnistas lõpuks, et numbrid on tõesti kahtlased, aga mingu lugegu ma parem head turundusjuttu,
Sel on põhjus, miks nii mõnigi liitub juba seitsmenda sarnase skeemiga, mis sest et eelmise kuuega on kõrvetada saanud. Paraku mina sellele täna lihtsat ravimeetodi välja pakkuda ei oska.
Kordades lihtsam on sellist olukorda ennetada, kui tagantjärele parandama asuda. Seega soovitan jagada seda petuskeemide webinari linki kõigi oma tuttavatega juba etteruttavalt. Kunagi ei või teada…
Mida sina teeksid?
Kokkuvõtteks
Juba tegevuse lõpetanud petuskeemidest tasub rääkida, sest tagantjärele on ka suuremate fännide usk kadunud ja lõpptulemus näha. Sedasi saame objektiivsemalt hinnata, millega tegu ja keda teinekord ehk selliste teemade osas kuulata tasuks ning keda mitte.
Võrkturundus sobib sulle, kui sa oled inimene, kes soovib osaleda skeemides,:
- kus kasumisse jäämise tõenäosus on praktiliselt olematu
- kus kasumit on võimalik teenida peamiselt ainult teiste arvelt ja neile valesid lubadusi andes ja selliselgi juhul on see pigem väga raske
- mis aitavad sul tutvusringkonnast inimestest lahti saada, sest sa käitud nendega üsna ülbelt ja alatult neid salaja müügiesitlustele meelitades
- ja milles osalemiseks maksad kogu selle lõbu eest tõenäoliselt korralikke summasid peale.
Kui aga mõtlesid, et tahaks raha teenida, kuid oma tooteid teha ei oska, saa, taha või viitsi, siis pigem vaata kaasturunduse poole (affiliate marketing). Seal on küll oht juba esimese müügiga kasumis olla, sõpradest mitte ilma jääda ja isegi valetama ei pea kellelegi, aga usun, et võime nende puuduste osas seekord silma kinni pigistada.
Petuskeemide ära tundmise ja ohvriks langemise ennetamise jaoks soovitan läbi vaadata need tasuta videod.
Üks kiire rusikareegel: Kui sulle müüakse ühte investeerimisvõimalust (oletame puhtjuhuslikult, et näiteks väidetavat krüptovaluutat) ja lepingu järgi ostad hoopis teist toodet (näiteks koolituspaketti), siis on tegemist petuskeemiga.
Teist toodet, keerulist lepingut ja võrkturundusmudelit kasutatakse seal seetõttu, et siis ei ole Tarbijakaitseametil sind väga võimalik aidata või on see tublisti raskendatud ja pead oma õiguste kaitseks ise kohtusse pöörduma.
Kui poest omale läpaka ostad, siis ei ole arve peal kirjas, et said šokolaaditahvli ja kilo šašlõkki…
NB! Varasema kogemuse põhjal võin öelda, et kasutan antud artikli kommentaariumis julgelt modereerimist ehk kommentaarid stiilis “sa pole liitunud, sa ei tea midagi”, “minu vanaema küll teenis kasumit” ja muud klassikud leiavad kõigi osapoolte aja kokkuhoiu mõttes omale kiire lõpu.
Kommentaarium ei ole ka koht isiklike rünnakute ja erinevate osapoolte mahategemiseks (jah, hoia ka petuskeemide promojate suhtes sellised kommentaarid Delfinaariumi tarbeks).
P.S. Ma ei ole uutest ega vanadest petuskeemidest ega nende kohta intervjuude andmisest huvitatud, seega palun ära tutvusta, paku ega küsi nende kohta siin kommentaarides, meilitsi ega ka Facebooki teel. Saad vastuseks standardvastuse, mille kõige olulisemat osa võid iseseisvalt pigem lugeda siit. Võid seda artiklit võtta kui minu viimast pikemat sõnavõttu petuskeemide kohta ja läheme edasi juba põnevamate teemadega.
5 replies on “Milleks rääkida võrkturundusest, mis juba tegevuse on lõpetanud?”
Üks MLM tööpõhimõte jäi mainimata: On ka mõned, mis müüvad lihtsalt oma kaupa ~3x hinnaga ja sellele kaubale on lepingud peal, et neis riikides poed müüa ei tohi, kus skeem omale ohvreid otsib. Liitumistasusid jmt pole, aga asjad, mida müüakse, on õudsalt kallid. Kui oled laisk, kes ümberpostitusteenust mõnest teisest euroopa riigist (näiteks) kasutada ei viitsi (ja nii 2x vähem ikkagi maksta), siis anna minna ja raiska raha! Veel vahvam, kui su sõpruskonnas selliseid laisku ja raiskavaid inimesi veel on.
Sellised MLM’id liigitan ma pigem intelligentsuse Darwini tööriistaks, mitte päris pettuseks – loll pea ongi ihu nuhtluseks.
Muidu, LycoNet’i sa polegi kajastanud? Nad müüvad investeerimispakette, mistõttu peaks see olema FI järelvalve all, aga vastavaid dokumente neil pole. 😛
MLM puhul on minu kogemuse järgi iseloomulik ka see, et toode/teenus ise on vähetähtis. Need, kes üritavad sind ära rääkida, ei tule selle pealegi, et sa võiksid tootest olla huvitatud ilma suure raha teenimise eesmärgita. Avonil on kataloog, kus aegajalt kirjutatakse toote juurde pikk jutt, et millest seisnevad selle toote head omadused. Ent kui küsisin kunagi Amway inimeste käest sarnast kataloogi või brošüüri, siis seda neil polnudki. Kohe mitte mingit infot ega lehekest, et mille poolest tooted head on või mis nende hinnad. Ainult korrutasid “toode on tõesti hea ja odav”. (Odavamad kui minu kastutatavad tooted need siiski ei olnud) Võib-olla hiljem tegid kataloogi juurde ka, ei tea. Sel müügiesindajal oli neid tooteid, mida ta pidi teatud koguses kohustuslikus korras ostma, suur ladu juba kogunenud, palju aastaid hiljmegi polnud suutnud neid ära kasutada.
Pettusin. Lugesin huviga pika ja hea artikli läbi lootuses lõpus kommentaariums lugeda kommentaare stiilis “Taavi, sa ei tea mitte midagi.. Ma tean tüüpi kellel on kontol täiega palju koine juba” aga näe, see on keelatud hoopis. Selliste kommentaaride lugemine on Rahakrati blogi järel parim eestikeelne finantsmeelelahutus.
Või oskad ehk soovitada kust tavaliselt selliseid ajakohased vaidlusi leiab? Kahtlaste FB gruppidega liituda ei taha.
Tuleb tõdeda, et ei tunne kaasa. Aga kui tahta, siis Kairose, Viral Angelsi ja Onecoini postituste all on neid siin ohtralt. Teine variant on mõne vastava programmi Facebooki lehele minna ja saad pikalt vaielda (kuni ära blokeeritakse).
Aitäh hea artikli eest!